7 kroków czerpania pomysłów od innych

Crowdsourcing wywodzi się z teorii burzy mózgów. Poniżej przedstawiamy siedem zasad jak efektywnie czerpać pomysły od innych bez naruszania własności intelektualnej. Aby proces ten nie był długotrwały i wyczerpujący wystarczy je przestrzegać.

Zasada 1. Zdefiniuj problem

Aby móc wydobyć pomysły czy wiedzę od innych musimy (tak jak w przypadku burzy mózgów) poinformować społeczeństwo, nad czym ma myśleć i pracować. Bardzo istotne jest wprowadzenie zainteresowanych do tematu, w którym szukamy pomysłów i określenie celu, czyli co mają wypracować (nowy pomysł, nowe rozwiązanie itp.)

Zasada 2. Określ tłum

Zgodnie z teorią socjologii tłum to zbiorowość ludzka przyjmująca formę czasową i niezorganizowaną. Jednostki w tłumie zawsze przebywają w bliskości fizycznej i mają wspólny obiekt zainteresowania. W dobie Internetu tłum nie posiada już bliskości fizycznej, jednak posiada stały dostęp do Internetu i jest cały czas w kontakcie, więc owa bliskość jest zachowana. Tłumem, zatem są ludzie skupieni wokół jakiejś strony www czy podczas uczestnictwa w grach komputerowych.  Tworząc działania crowdsourcingowe musimy określić, jaka zbiorowość ludzi jest dla nas istotna. Czy to będą klienci firmy, pracownicy, kooperanci czy może osoby, które nigdy nie korzystały z naszych usług. W crowdsourcingu zasada „więcej” oznacza „lepiej” jest jak najbardziej słuszna, pod warunkiem, że potrafimy wszystkich pobudzić do działania.

Zasada 3. Zmotywuj do pracy

Aby osoby biorące udział w działaniach crowdsourcingowych poddawały najlepsze pomysły, potrzebna im jest rozgrzewka oraz motywator. Rozgrzewką mogą być mniejsze konkursy, pozwalające na większą swobodę wyobraźni. Motywatorem np. ograniczony czas poddawania pomysłów czy nagroda za najlepszą propozycję.

Zasada 4. Wszystko zapisuj

Czasem wydaje nam się, że nasze pomysły są bez sensu i nikomu o nich nie mówimy. Po czasie jednak stwierdzamy, że nie jest on taki bez sensu jak się nam wydawał na początku. Ale czas już minął, zmieniły się okoliczności a my straciliśmy… Aby temu zapobiedz każdy pomysł powinien zostać spisany. Służyć do tego mogą różne narzędzia crowdosurcingowe, które pozwalają na poddawanie pomysłów do konkretnego projektu.

Zasada 5. Pilnuj porządku

Obawa przed tym, że ktoś nas skrytykuje lub nasz pomysł się nie spodoba często przycina nam skrzydła. Trzeba podczas procesu crowdsoucingowego zachęcać społeczeństwo do dzielenia się wiedzą i pomysłami. Nie ma głupich pomysłów, są tylko źle wykorzystane. Ponadto ważna jest moderacja procesu. Pilnujmy poprawności prawnej i etycznej poddawanych pomysłów.

Zasada 6. Wspieraj i pomagaj

Poddawanie wskazówek takich jak np. „nie jesteśmy w stanie tego zrealizować technicznie, ponieważ…” czy „Polskie prawo na to nie pozwala…” lub „mamy ograniczenia finansowe, aby zrealizować ten projekt…” jest jak najbardziej wskazane. Tłum pracuje nad znalezieniem najbardziej odpowiedniego rozwiązania problemu i powinno znać wszelkie ograniczenia, aby móc znaleźć najbardziej optymalne.

Zasada 7. Przyjmuj pomysł jak swój własny

Jak tłum przejdzie krok po kroku przez proces crowdsourcingu i wybierze pomysł, który ich zdaniem jest najlepszy i najbardziej odpowiada poddanemu do rozważań projektowi, zgódź się z tym. Nie ma nic gorszego niż praca na marne, a tłum wymyślając dla ciebie rozwiązania przecież pracował. W momencie jak padnie decyzja nie możesz powiedzieć, że jest bez sensu i w ogóle Ci nie pomogli. Pamiętaj, ty możesz się mylić, ale większość (w tym przypadku często kilkusetna) raczej nie.

 

Alicja Leś

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.