Crowdsourcing – nowoczesna burza mózgów

Większość z nas zna metodę burzy mózgów często wykorzystywaną do doskonalenia decyzji grupowych, rozwiązywania problemów lub inicjowania pomysłów. A gdyby tak do burzy mózgów zaprosić cały tłum? O to właśnie chodzi w crowdsourcingu – jest to pozyskiwanie wiedzy już nie z grupy osób, lecz z całego tłumu!

Crowdsourcing – geneza powstania

Crowdsourcing pochodzi od słów crowd – tłum i outsourcing – korzystanie z zasobów zewnętrznych. Pierwszy raz słowo to zostało użyte przez Jeff’a Howe’a w artykule „The Rise of Crowdsourcing” opublikowanym w czerwcu 2006 roku w amerykańskim magazynie „Wired”- http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds.html?pg=1&topic=crowds&topic_set=

Jeff zaprezentował w nim koncepcje przekazywania tradycyjnych obowiązków pracowników najemnych, dużej grupie ludzi lub nawet całej społeczności. Wykorzystanie Internetu do tego celu okazało się gwarantem sukcesu. Jak sam pisze: „Postęp technologiczny we wszystkim, począwszy od projektowania aż do tworzenia najwyższej jakości produktów, powoduje zmniejszenie bariery cenowej, która dzieliła amatorów od profesjonalistów. Hobbiści, półetatowcy i amatorzy znaleźli w końcu miejsce, w którym mogą zaprezentować swoje umiejętności, które w rezultacie są poszukiwane zarówno w małych firmach jak i dużych korporacjach. Te natomiast odkryły sposób pozyskiwania talentów z tłumu. Wykonana przez nich praca nie zawsze jest darmowa, jednak jej koszt jest dużo niższy niż w przypadku opłacania tradycyjnych pracowników. To już nie jest outsourcing, jest to crowdsourcing.”

Zatem Crowdsourcing jest to proces komunikowania się z dużą liczbą osób w celu pozyskania wiedzy, opinii, czasu lub zasobów np. finansowych. Dzięki Internetowi sposób komunikowania się jest obecnie dużo łatwiejszy, przez co crowdsourcing się rozwija i jest wykorzystywany zarówno przez firmy jak i poszczególne jednostki.

Definicja crowdsourcingu

Poleganie na wiedzy tłumów tak na prawde nie jest innowacyjnym podejściem. Jednak odkąd powstał internet mamy możliwość kontaktowania się z wieloma osobami, zarządzania i organizowania ich pracy w bardzo krótkim czasie. Zatem definicja crowdsourcing’u powinna brzmieć: Crowdsourcing jest metodą rozwiązywania problemów lub też tworzenia rzeczy, inicjowania pomysłów poprzez wykorzystanie Internetu, który pozwala na komunikowanie się z osobami, których prawdopodobnie w inny sposób nie bylibyśmy wstanie znać. 

Crowdsourcing może być wykorzystywany przez każdego. Przez firmy, urzędy, organizacje pożytku publicznego oraz indywidualne osoby. Można go wykorzystywać do rozwoju firmy/organizacji, do wspierania ważnych społecznie spraw, do pozyskiwania opinii i pomysłów na temat produktów/usług do pozyskiwania pieniędzy, do dzielenia się wiedzą i wiele innych. To, w jaki sposób możemy wykorzystać wiedzę, która znajduje się wśród ludzi zależy wyłącznie od nas i naszych potrzeb.

Alicja Leś – specjalista ds. marketingu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.